Spotkanie z Michałem Sławeckim

29 kwietnia 2018 roku gościliśmy w naszym „Spotkaniu z Artystą” po raz pierwszy kontratenora. Michał Sławecki to znakomity młody solista obdarzony takim właśnie głosem. W klasycznych utworach kontratenor odpowiada dźwiękom, które niegdyś, historycznie przeznaczone były dla kastratów. Jednak różni się on zarówno od nich, jak i od wysokich dźwięków wydawanych przez kobiety.

Kontratenorzy to śpiewacy z predyspozycjami do śpiewania bardzo wysokich dźwięków (mimo przebytej mutacji) charakterystycznych dla głosów damskich (alt, mezzosopran, a nawet sopran). Dzieje się to dzięki specjalnej technice wokalnej wykorzystującej rezonatory głowowe i opartej na specyficznej pracy krtani. Michał Sławecki jest absolwentem wydziału wokalnego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Już podczas studiów zadebiutował jako książę Orlovsky w ” Zemście Nietoperza” J. Straussa w Operze na Zamku w Szczecinie oraz jako Neron w ” Koronacji Poppei” C. Monteverdiego w Teatrze Collegium Nobilium w Warszawie. Jego repertuar operowy obejmuje takie partie  jak Czarownica w Dydona i Eneasz H. Purcella , Sekstus w Juliusz Cezar G.F. Händla , Książę Orlovsky Zemsta nietoperza J. Straussa , Neron Koronacja Poppei C.Monteverdiego, Rinaldo G.F. Händla , Neron Agrippina G.F. Händla, Anioł Orfeusz i Eurydyka Ch.W. Glucka, Cherubin Wesele Figara  W.A. Mozarta, Stephano Romeo i Julia Ch. Gounoda.

Program był niezwykle insertujący, artysta okazała się niezwykle ciekawą osobowością. Chętnie i z dużą elokwencją opowiadał o życiu młodego solisty. Odpowiadając na pytania prowadzącej program prezes Elżbiety Gładysz przekazał publiczności wypełniającej bo brzegi Aule Floriankę cenną wiedzę o technice śpiewu głosem kontratenorowym. Michał Sławecki wykonał ku wielkiej radości melomanów kilka utworów przy akompaniamencie pianistki Renaty Żełobowskiej – Orzechowskiej: pieśń Clauda Debussy – Beau Soir; arię Almireny Lascia ch’io pianga mia crude sorte z II aktu opery Rinaldo J.F.Haendla ; arię Rinalda z opery Rinaldo J.F. Haendla Venti, turbini, prestate Le vostre ali a questo piè!; pieśń M. Weinberga Ślepcy. Na koniec- ukłon do publiczności operetkowej –  Kuplety Orłowskiego z operetki „Zemsta nietoperza” J. Straussa. Oczywiście publiczność nie puściła Artysty bez bisów. To była uczta.

W późniejszych latach swojej drogi zawodowej występował w m.in.: Filharmonii Narodowej w Warszawie, Filharmonii w Szczecinie, Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, Operze Śląskiej w Bytomiu, Teatrze Polskim w Warszawie, Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie, Operze Nova w Bydgoszczy, Operze na Zamku w Szczecinie, Teatrze di Manoel na Malcie. Koncertował także na Litwie, Łotwie, Malcie, Rzymie, Francji, Niemczech, Grecji, Austrii oraz Kazachstanie. W swoim repertuarze ma liczne dzieła od Muzyki Barokowej po Muzykę Współczesną. Na swoim koncie ma także liczne występy w wielu spektaklach operowych oraz teatralnych.

 

Galeria zdjęć

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *